Konkurs Geograficzny dla uczniów szkół podapodstawowych w roku szkolnym 2024/2025 „Geograficzna podróż przez lądy i oceany.”

Drodzy Uczniowie!

Chciałabym was serdecznie zaprosić do wzięcia udziału w konkursie geograficznym. Poniżej wysyłam wam więcej informacji o konkursie;

Tematyka konkursu: „Geograficzna podróż przez lądy i oceany.”

Cele konkursu:

• popularyzacja geografii wśród uczniów,

• promowanie i rozwijanie u uczniów zainteresowania geografią,

• doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji geograficznych

(wraz z ich selekcją i analizą) z wykorzystaniem różnych źródeł informacji (np. tekst,

mapa, wykres, diagram, fotografia, schemat),

• kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą (wraz z jej interpretacją),

• popularyzacja i ugruntowanie wiedzy o Ameryce Północnej, Ameryce Południowej,

Arktyce, Antarktyce, oceanach i odkryciach geograficznych oraz jej wykorzystanie

do rozwiązywania zadań konkursowych,

• poszerzenie wiedzy o wybranych elementach środowiska geograficznego

i zależnościach pomiędzy nimi w skali regionalnej,

• doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych oraz krytycznego

myślenia,

• kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy i umiejętności geograficznych

w życiu codziennym.

II. Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników

Uczestnik konkursu powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z zakresu

geografii Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, obszarów polarnych i oceanów oraz

o wybranych elementach środowiska przyrodniczego oraz problematyki społecznej

i gospodarczej, a także zjawiskach i procesach zachodzących w środowisku geograficznym,

które określono w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej

kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej

szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 z późn. zm.). Zadania

konkursowe obejmują określone na wstępie treści zapisane w „Podstawie programowej

kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa geografia” oraz rozszerzenia wybranych treści

określone dla każdego etapu konkursu. Ponadto uczeń jest zobowiązany zapoznać się

z literaturą, która została wskazana w niniejszym informatorze konkursowym.

Na każdym etapie konkursu uczestnik powinien wykazać wiedzę i umiejętności z zakresu:

 posługiwania się różnymi źródłami informacji geograficznej (tj. mapami, fotografiami,

rysunkami, diagramami i wykresami, danymi statystycznymi, tekstami źródłowymi

itp.),

 posługiwania się terminologią geograficzną,

 wykonywania obliczeń z zakresu podstaw kartografii (np. obliczeń z wykorzystaniem

skali mapy, określania współrzędnych geograficznych, obliczania rozciągłości

południkowej i równoleżnikowej, określanie wysokości względnej i bezwzględnej).

 określania położenia i rozpoznawania na mapach elementów geograficznych,

interpretacja map ogólnogeograficznych i tematycznych, sporządzonych w różnych

skalach, identyfikacja związków przyczynowo-skutkowych w środowisku

geograficznym Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Arktyki, Antarktyki

i oceanów.

ETAP SZKOLNY

Etap szkolny obejmuje zagadnienia następującą tematykę: przez lądy i oceany (kontynenty

i oceany na Ziemi); zagadnienia z zakresu wybranych elementów geografii Ameryki

Północnej i Ameryki Południowej: położenie geograficzne, linia brzegowa, środowisko przy-

rodnicze (ukształtowanie terenu, budowa geologiczna, strefy klimatyczne i roślinne, strefy

krajobrazowe, tornada i cyklony); zagadnienia z zakresu wybranych elementów geografii

obszary okołobiegunowe Arktyka i Antarktyka (linia brzegowa, środowisko przyrodnicze, pra-

ce badawcze). Podróże geograficzne i wielkie odkrycia geograficzne. Obliczenia

z wykorzystaniem skali mapy. Wymagana jest znajomość map ogólnogeograficznej

świata, map ogólnogeograficznych i map politycznych oraz map tematycznych

Ameryki (np. geologicznej, klimatycznej, gospodarczej), a także znajomość map

Arktyki i Antarktyki.

Treści poszerzone

Oczami podróżnika. Geograficzna podróż po Ameryce.

Walory i atrakcje w wybranych krajach/regionach Ameryki.

ETAP REJONOWY

Etap rejonowy obejmuje tematykę z etapu szkolnego oraz tematykę dotyczące

społeczeństw Ameryki Południowej i Ameryki Północnej (ludność, urbanizacja)

ze szczególnym uwzględnieniem Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Ziemia w Układzie Słonecznym, ruchy Ziemi i ich następstwa, strefy oświetlenia Ziemi.

Krajobrazy świata (strefowość klimatyczna i krajobrazowa).

Treści poszerzone

Wybrane globalne problemy środowiska przyrodniczego. Zmiany poziomu morza, zmiany

klimatu, wzrost temperatury oceanów i jego skutki, susza, pustynnienie, deforestacja.

ETAP WOJEWÓDZKI

Etap wojewódzki obejmuje tematykę z etapu szkolnego i rejonowego oraz gospodarkę

(rolnictwo, przemysł i usługi) Ameryki ze szczególnym uwzględnieniem Kandy i Stanów

Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Treści poszerzone

Wybrane problemy obszarów okołobiegunowych. Pokrywa lodowa – jej zmiany oraz ich

skutki.

Do 7 listopada potrzebuję informacji na e-dzienniku (od rodzica/opiekuna prawnego) iż jego dziecko wyraża chęć wzięcia udziału w konkursie.

Do 10 listopada udostępnienie Państwu zgody które będzie musiał uzyskać jak najszybciej.

Osoby które wyraża chęć wzięcia udziału w konkursie będą wraz ze mną przygotowywały się do konkursu, będę udostępniał uczniom dodatkowe pracę itp. Oczywiście uczniowie zostaną nagrodzeni za wzięcie udziału w konkursie.

Zapraszam do wzięcia udziału!

M.Kowalski