Drodzy Uczniowie!
Chciałabym was serdecznie zaprosić do wzięcia udziału w konkursie geograficznym. Poniżej wysyłam wam więcej informacji o konkursie;
Tematyka konkursu: „Geograficzna podróż przez lądy i oceany.”
Cele konkursu:
• popularyzacja geografii wśród uczniów,
• promowanie i rozwijanie u uczniów zainteresowania geografią,
• doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji geograficznych
(wraz z ich selekcją i analizą) z wykorzystaniem różnych źródeł informacji (np. tekst,
mapa, wykres, diagram, fotografia, schemat),
• kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą (wraz z jej interpretacją),
• popularyzacja i ugruntowanie wiedzy o Ameryce Północnej, Ameryce Południowej,
Arktyce, Antarktyce, oceanach i odkryciach geograficznych oraz jej wykorzystanie
do rozwiązywania zadań konkursowych,
• poszerzenie wiedzy o wybranych elementach środowiska geograficznego
i zależnościach pomiędzy nimi w skali regionalnej,
• doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych oraz krytycznego
myślenia,
• kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy i umiejętności geograficznych
w życiu codziennym.
II. Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników
Uczestnik konkursu powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z zakresu
geografii Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, obszarów polarnych i oceanów oraz
o wybranych elementach środowiska przyrodniczego oraz problematyki społecznej
i gospodarczej, a także zjawiskach i procesach zachodzących w środowisku geograficznym,
które określono w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej
szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 z późn. zm.). Zadania
konkursowe obejmują określone na wstępie treści zapisane w „Podstawie programowej
kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa geografia” oraz rozszerzenia wybranych treści
określone dla każdego etapu konkursu. Ponadto uczeń jest zobowiązany zapoznać się
z literaturą, która została wskazana w niniejszym informatorze konkursowym.
Na każdym etapie konkursu uczestnik powinien wykazać wiedzę i umiejętności z zakresu:
posługiwania się różnymi źródłami informacji geograficznej (tj. mapami, fotografiami,
rysunkami, diagramami i wykresami, danymi statystycznymi, tekstami źródłowymi
itp.),
posługiwania się terminologią geograficzną,
wykonywania obliczeń z zakresu podstaw kartografii (np. obliczeń z wykorzystaniem
skali mapy, określania współrzędnych geograficznych, obliczania rozciągłości
południkowej i równoleżnikowej, określanie wysokości względnej i bezwzględnej).
określania położenia i rozpoznawania na mapach elementów geograficznych,
interpretacja map ogólnogeograficznych i tematycznych, sporządzonych w różnych
skalach, identyfikacja związków przyczynowo-skutkowych w środowisku
geograficznym Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Arktyki, Antarktyki
i oceanów.
ETAP SZKOLNY
Etap szkolny obejmuje zagadnienia następującą tematykę: przez lądy i oceany (kontynenty
i oceany na Ziemi); zagadnienia z zakresu wybranych elementów geografii Ameryki
Północnej i Ameryki Południowej: położenie geograficzne, linia brzegowa, środowisko przy-
rodnicze (ukształtowanie terenu, budowa geologiczna, strefy klimatyczne i roślinne, strefy
krajobrazowe, tornada i cyklony); zagadnienia z zakresu wybranych elementów geografii
obszary okołobiegunowe Arktyka i Antarktyka (linia brzegowa, środowisko przyrodnicze, pra-
ce badawcze). Podróże geograficzne i wielkie odkrycia geograficzne. Obliczenia
z wykorzystaniem skali mapy. Wymagana jest znajomość map ogólnogeograficznej
świata, map ogólnogeograficznych i map politycznych oraz map tematycznych
Ameryki (np. geologicznej, klimatycznej, gospodarczej), a także znajomość map
Arktyki i Antarktyki.
Treści poszerzone
Oczami podróżnika. Geograficzna podróż po Ameryce.
Walory i atrakcje w wybranych krajach/regionach Ameryki.
ETAP REJONOWY
Etap rejonowy obejmuje tematykę z etapu szkolnego oraz tematykę dotyczące
społeczeństw Ameryki Południowej i Ameryki Północnej (ludność, urbanizacja)
ze szczególnym uwzględnieniem Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Ziemia w Układzie Słonecznym, ruchy Ziemi i ich następstwa, strefy oświetlenia Ziemi.
Krajobrazy świata (strefowość klimatyczna i krajobrazowa).
Treści poszerzone
Wybrane globalne problemy środowiska przyrodniczego. Zmiany poziomu morza, zmiany
klimatu, wzrost temperatury oceanów i jego skutki, susza, pustynnienie, deforestacja.
ETAP WOJEWÓDZKI
Etap wojewódzki obejmuje tematykę z etapu szkolnego i rejonowego oraz gospodarkę
(rolnictwo, przemysł i usługi) Ameryki ze szczególnym uwzględnieniem Kandy i Stanów
Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Treści poszerzone
Wybrane problemy obszarów okołobiegunowych. Pokrywa lodowa – jej zmiany oraz ich
skutki.
Do 7 listopada potrzebuję informacji na e-dzienniku (od rodzica/opiekuna prawnego) iż jego dziecko wyraża chęć wzięcia udziału w konkursie.
Do 10 listopada udostępnienie Państwu zgody które będzie musiał uzyskać jak najszybciej.
Osoby które wyraża chęć wzięcia udziału w konkursie będą wraz ze mną przygotowywały się do konkursu, będę udostępniał uczniom dodatkowe pracę itp. Oczywiście uczniowie zostaną nagrodzeni za wzięcie udziału w konkursie.
Zapraszam do wzięcia udziału!
M.Kowalski


